Sündmused
Foto: Pro Loumu |
Soome maheorganisatsiooni Pro Luomu andmeil müüdi perioodil juuli 2015 –juuni 2016 Soome jaekaubanduses mahetooteid 250 mln euro eest. Kogu toidumüük kasvas samas vaid 0,3%. Mahetoodang moodustab praeguseks 1,9% kogu toiduturust. Eriti on mahemüük kasvanud Helsingis ja selle ümbruses. Kui maheturg kasvab samas tempos, siis on aasta lõpuks hinnanguline müügimaht 265 ml eurot (2% kogu toiduturust).
Pro Luomu eestvedajad tunnevad selliste arengute üle vaid rõõmu. Kasvu toetab kaks peamist suundumust: tarbijate huvi selle vastu, kuidas toidu tootmine mõjutab inimeste ja loomade heaolu ning loodust, kasvab. Samas on suurenenud soodsa hinnaga kvaliteetsete uute toodete hulk.
Suure osa kogu mahetoodete müügist moodustab igapäevane toidukaup, kus tarbijale on oluline hind. Jaemüüjad on selles osas olnud aktiivsed, mahetooteid pakutakse varasemast enam, samuti on langenud hinnad. Õpitud on naabrite (Taani, Rootsi) kogemusest, kus mahemüük on väga kiiresti kasvanud. Positiivsena toodi esile sedagi, et mahetooted pole enam tavatoodete koopiad, vaid originaalsed uued tooted, mis pakuvad huvi laiemale tarbijate ringile.
Müük on kasvanud eriti juustu, puu- ja köögivilja, värske liha, toiduõli, lastetoidu, kohvi, külmutatud toodete ja mahla osas. Mõnevõrra on langenud lihatoodete, õlle, jogurti ja leiva müük. Kõige enam müüakse mahedana endiselt piima. Kui piim ja piimatooted kokku arvestada, moodustab see 13% kogu mahemüügist. Järgnevad puu- ja köögivili.
Maheõlil ja -munade mahedana müügi osakaal on kõige suurem, vastavalt 20% ja 13%. Mahehelveste ja lastetoidu osakaal on ligi 10%. Uued tooted on eriti oodatud liha- ja leivatoodete poolelt, sest vaid ühe uue eduka toote abil on võimalik kasvatada kogu tootegrupi müüki – näitena võib tuua Jymy jäätist ja Gouda juustu.
Allikas: http://proluomu.fi/sale-of-organic-products-in-finland-going-strong/
Turuarendustoetuse abiga rahastatud tegevus